Hluboké vybíjení u trakčních baterií

Jsem přesvědčen, že určitá část trakčních baterií tímto procesem projde, a možná, za dobu své životnosti ne jednou. V mnoha provozech se v poslední době nahrazuje lidská činnost technikou, kdy se trakční baterie sledují monitorovacími zařízeními. Baterie se sledují po celou dobu jejich provozu a dá se díky tomu prodloužit jejich životnost i o několik let.

Bohužel mám špatné zkušenosti s tím, že pokud trakční baterie takové zařízení obsahuje, tak ne vždy se plně využívá anebo je z jiných důvodů nefunkční. Přitom bezdrátové systémy umožňují stahování dat bez fyzického kontaktu a umožňují servisní komfort. Je velká škoda, že selhává v těchto případech i zpětná vazba na vyhodnocování dat od servisních techniků, kteří kolikrát ani netuší jaký nástroj mají k dispozici. A podle kterého by šel nastavit provoz tak, aby nedocházelo k hlubokým vybíjením.

Ale vraťme se k problému hlubokého vybíjení D.O.D. (depth of discharge), který postihuje trakční baterie hlavně z hlediska lidského faktoru. Všichni víme, co se zabýváme hnací sílou (motive power), že trakční baterie se vybíjí max. z 80% své jmenovité kapacity. Jedna věc je teorie a druhá, ta podstatná, je praxe. Ne vždy všechno funguje tak, jak je to na papíře. Personál VZV a manipulační techniky jistě prochází vstupními a opakovanými školeními, o jejichž kvalitě se dá však mnohdy pochybovat. Častokrát je ale na vině nezavedený systém, a informace se předávají ,, z generace na generaci,, , v kterých pak vznikají trhliny a různé předsudky. Nejčastější příčinou je špatná komunikace mezi lidmi, nebo výše zmíněná nesystémová práce. Většinou k D.O.D. dochází z několika důvodů. Ve skladech a distribučních centrech se střídají většinou několika směnné provozy, a každý chce už mít tu ,,šichtu,, za sebou. Nepředávají se informace, že tento vozík potřebuje nabít, protože indikátor ukazuje na 80% D.O.D. Po půlhodinové pauze si trakční baterie trochu ,,vydechne,, , tím pádem se zvedne napětí na baterii a indikátor nám ukáže, že s baterií se dá ještě jezdit. Ježe po nějakém dalším provozním čase úroveň nabití (na indikátoru) dramaticky klesá. Právě v tomto okamžiku dochází k hlubokému vybíjení trakční baterie, aniž by si to obsluha uvědomovala. Z baterie právě dostáváme více než našich zmiňovaných 80%. Následuje další dramatická chvilka, po připojení k nabíječi se nabíjení nespustí, protože hodnoty napětí klesají k 1,7V/čl. Nabíječ vyhodnocuje baterii jako závadnou a padá do poruchy. V té chvíli se baterie nechá na pospas svému osudu. V dobrém případě se zavolá servis a trakční baterie se uvede do provozu. V opačném případě zůstane baterie několik dnů odstavena – tím však nastupuje další zabiják jménem sulfatace. Baterie se však také může hluboce vybít i díky technice, kdy přestane správně fungovat indikátor vybití trakční baterie. Nebo baterii necháme kdesi odstavenou a ta se vnitřním odporem nebo napájením různých systémů (smart blinky, WI-IQ atp.) sama po několika dnech dostane na hranici hlubokého vybití.

Příčin může být více, ale to podstatné je však vždy na lidech, aby byli všímavější ke svěřené technice a předávali si vždy správné informace. A hlavně, provádět pravidelné servisní prohlídky, které tyto problémy včas objeví a na jejich základech se provedou potřebné opravy.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení